De gemeente Den Haag plant werkzaamheden op en aan de wegen in de stad ver vooruit. De planning van de projecten met de grootste impact op de bereikbaarheid van de stad tot en met 2027 is al bekend.
De komende jaren werken de gemeente en partners van de gemeente aan goede bereikbaarheid om Den Haag voor te bereiden op de toekomst. Voor het verbeteren en onderhouden van wegen, spoor, riool, tunnels, bruggen en kademuren zijn werkzaamheden nodig. De planning van deze grote werkzaamheden kan nog veranderen.
VANAF 2025
1. Ombouw Emplacement Den Haag Centraal
ProRail begon al in 2023 aan de ombouw van het emplacement. Dat is nodig om te zorgen dat het station in de toekomst meer treinverkeer aan kan. Net als in 2024 zijn er in 2025 en 2026 een aantal momenten waarop er geen treinen rijden van en naar Den Haag Centraal. Als de treinen niet rijden, dan is er vervangend vervoer. Vaak een bus. Dat betekent wel dat de routes waarover de bus rijdt, beschikbaar moeten zijn. De gemeente zorgt dat er dan op de busroutes geen werkzaamheden zijn.
2. Wippolderlaan/N211
De provincie Zuid-Holland begon in 2024 met de aanpassingen aan de Wippolderlaan. De weg krijgt onder meer een extra rijstrook in beide richtingen, zodat er in de toekomst meer verkeer over de weg kan rijden. Dit werk duurt tot 2027. In 2025 is de weg minimaal 4x een heel weekend afgesloten voor werkzaamheden. De gemeente wil niet dat dit tegelijkertijd is met de weekenden waarop ProRail aan Den Haag Centraal werkt. Daarom maakt de gemeente hierover afspraken met ProRail en de Provincie.
3. Pletterijkade
De Pletterijkade is een belangrijke fiets- en wandelverbinding tussen het centrum en de Bickhorst. Daarom wordt de wegindeling aangepast naar een fietsstraat (foto onder) en wordt er een fietsoversteek in 2 richtingen gemaakt over het Rijswijkseplein. Ook deze werkzaamheden kunnen niet tegelijk gebeuren met de weekenden waarin ProRail werkt, want over deze weg rijden de bussen naar Den Haag CS.
4. Hubertustunnel
Na bijna 16 jaar dagelijks gebruik is een langdurige renovatie nodig aan de Hubertustunnel. Ook de Hubertusviaducten worden dan gerenoveerd. De Hubertustunnel is een belangrijke verbinding van en naar Den Haag. Daarom vindt de gemeente dat tijdens de werkzaamheden andere wegen het verkeer uit deze tunnel moet kunnen opvangen. Daarom zorgt de gemeente dat er in de omgeving van de Hubertustunnel zo weinig mogelijk andere werkzaamheden zijn die gevolgen hebben voor de bereikbaarheid. De werkzaamheden duren tot uiterlijk 30 april 2026.
5. Trekvliet-onderdoorgang
De gemeente zoekt nog naar een passend moment om een onderdoorgang onder de Trekvlietbrug te maken voor fietsers. Er zijn in 2025 veel werkzaamheden rondom de Neherkade. Om te zorgen dat het gebied bereikbaar blijft, worden die werkzaamheden na elkaar gepland.
6. Erasmusplein
Groot onderhoud aan het asfalt van de rijbaan en fietspaden. Tegelijk worden de riolering en de verkeerslichten vervangen. Het is een kruising van 2 s-routes. Het verkeer moet dan omgeleid worden over andere s-routes. In de planning houdt de gemeente er rekening mee dat er niet tegelijk op die routes werkzaamheden zijn.
7. Hildebrandplein
Hier worden de verkeerslichten en de verkeerslicht-installaties vervangen. Dit is ook in de buurt van de Neherkade.
8. Prinses Beatrixlaan
Samen met HTM vervangt de gemeente Rijswijk in 2025 het spoor op een van de in- en uitvalswegen van en naar Den Haag. De gemeente zorgt dat er niet tegelijk met dit werk op een van de andere in- uitvalwegen wordt gewerkt.
9. Calandplein + Neherkade + Rijswijkseweg kruising
Onderhoud asfalt en verkeerslichten op Calandplein vanaf oktober in de nacht 3 weken lang . Na alle andere werkzaamheden gepland. In November asfalt onderhoud Neherkade tussen Calandstraat en Rijswijkseweg met kruisingen. Belangrijk dat tijdens deze periode geen werkzaamheden op de omleidingsroute zijn en geen activiteiten op 2 parallelle wegen.
Tekst gaat door onder illustratie.
Illustratie: Gemeente Den Haag.
VANAF 2026
1. Overkluizing Grotiusplaats
Pas als de Hubertustunnel klaar is, kan het werk aan de Grotiusplaats beginnen. Dat kan niet tegelijk omdat voor dit werk de Utrechtsebaan dicht moet en de gemeente wil niet dat er op meerdere toegangswegen tegelijk wordt gewerkt.
2. Haagse Hout: tramlijn 6
De tramlijn wordt aangepast voor trams met een lage instap.
3. Vaillantlaan-Hoefkade
De gemeente wil de Vaillantlaan-Hoefkade verkeersveiliger maken.
4. Zevensprong
De gemeente wil hier de verkeersveiligheid verbeteren. Hierbij wordt de Apeldoornselaan afgekoppeld voor autoverkeer en de afslag naar links op de Beeklaan weggehaald. Dit zorgt dat het verkeer op de kruising beter kan doorrijden. Ook de afslag naar links op de Loosduinseweg richting Apeldoornselaan gaat weg.
5. Instroom nieuwe trams Haagse regio
Een aantal projecten rondom de nieuwe tram.
6. Utrechtsebaan: asfaltonderhoud
In 2027 gaat Rijkswaterstaat het asfalt op de Utrechtsebaan onderhouden van de gemeentegrens tot onder het Prins Clausplein. Daarvoor is de Utrechtsebaan 2 weekenden dicht. Dan is het ook niet mogelijk de Utrechtsebaan te gebruiken vanaf de Binckhorst.
7. HTM
Onderhoud van tramlijnen in de binnenstad en WateringseVeld
8. Laakbrug
De Laakbrug is toe aan onderhoud.
9. Binckhorstbrug
Moet worden vervangen.
9. Lozerlaan-Erasmusweg
Hier komt een ongelijkvloerse kruising.
Kijk voor meer informatie over deze projecten en de tijdsplanning op: www.bereikbarestad.denhaag.nl